Wednesday, January 21, 2009

Gout ke goat??!!


The Gout, cartoon by James Gillray (1799). The artist memorably illustrates the excruciating pain and swelling that are symptoms of the disease.

Baru2 ni aku ikut member2 aku pegi vacation kat bukit merah...
On da way nk balik tuh, dak2 ni plan nak singgah ngurut kat Kulim..

Mengikut cerita mereka2 yg pernah berurut kat Tok Wan nie..(Tok Wan nie name pakcik yang terror urut tu).., die mmg expert dalam mengenal pasti penyakit2 korang dengan hanya mengurut di bahagian kaki..

Aku mulenye mmg x plan nak urut...takut senanye..hehe..tp melihat rakan2 yg lain selambe, aku pon try la..
Aku mmg da tau da aku ni byk penyakit..yelah..x jage makan mmg la cari penyakit namenye..hehe
Mule2 aku dgr la Tok Wan komen sal member2 aku nih...ade yg sakit pinggang la..sakit mate la..migrain la..angin dalam daging la..mcm2 lah...kesian aku ngk mbr2 aku nih..mude2 lg da sakit mcm2..da tua nti x tau la nak cakap cane..haha

Skali sampai la time aku untuk diurut oleh Tok Wan..
Mule2 die picit tang tumit aku..bleh tahan lg la..x ngeliat lg..
Pastu die picit kat jari-jari kaki...time tu aku rase jari2 kaki aku mcm kene kepit dgn playar..sakit yg amat..kepale aku da melilau tgk sekeliling tahan sakit..

Lepas tu aku tnye la Tok Wan ape sebenonye sakit aku nih..
Die pun bgtau...

" kene jage makan sikit nooo...gout coming soon.."

Hati aku pun terdetik...Gout!!!
Parah ni...time tu la terbayang segale macam makanan yg aku belasah slame nie..
Sedap mmg sedap..tp nah..amek kau..gout!!

Bg sape yg x tau ape itu penyakit gout, meh aku cite sikit...

Gout ni penyakit yang disebabkan oleh urik asid yang berlebihan dalam darah..
Urik asid ni akan berkumpul di bahagian sendi-sendi anda dan membentuk hablur2 kristal..
Pembentukan kristal ni la yang buat sendi-sendi tu sakit giler sampai boleh buat sendi korang bengkak..ish2..takutnye aku..

tgk kat lutut & siku mamat nih..da bengkak ooo

Sape-sape yg nak tawu lebih lanjut, sila visit http://en.wikipedia.org/wiki/Gout

Dari hari ini, aku nak berpesan kat diri aku & kawan-kawan aku yang mane makan x ingat dunia tu..makan kene jage beb..sekarang kite x nampak kesan die..tp esok-esok..sape tawu..
So, same-same la kite menjage pemakanan orait?

p/s: Jagalah pemakanan untuk kebaikan diri anda pada masa hadapan




7 comments:

  1. tokwan tu speaking ke?terer ah..da mcm doktor dah...
    tulaaaa,org suh jg makan tamau...dhla gemok,dpt lak gout..
    pasni bia saye je yg mkn,kamu lihat² aje..jgn malas² joging yee...

    ReplyDelete
  2. eyy..
    pokok bukan sebarang pokok
    pokok ditanam kat negeri melaka
    gemok bukan sebarang gemok
    gemok ni akan sara hidup anak dara orang la..

    ReplyDelete
  3. lan...jaga mkn...kn gout skit wo...kurgkn mkn mknn laut...bykn minum air...then kurgkn cmpur2 mkn darat dgn laut...hehe :)

    ReplyDelete
  4. Aku nak cipta satu lagu bertajuk

    Gout is running out - Muse

    ReplyDelete
  5. laut taleh,darat taleh,mkn atas angin jela ekau lan..
    jg kesihatan no....=p

    ReplyDelete
  6. ish..ish..jage mkn tu lan..aku xpe..;)

    ReplyDelete